maandag 2 februari 2009

Wie is Dennis van de Ven, jij of je klant?...

Ik blijf de radio- en tv-reclames van Citroën echt geweldig vinden. Stuk voor stuk zijn ze los niet zo interessant, maar als reclameluisteraar en -kijker leer je in alle reclames bij elkaar de Citroënverkoper Dennis van de Ven echt kennen als een gedreven verkoper met enorm veel hart voor zijn autootjes. Zijn enthousiasme is aanstekelijk, maar ook aandoenlijk, omdat je weet dat zijn gedachtengang niet helemaal gezond is. De karikatuur die Jeroen van Koningsbrugge neerzet komt echter niet zomaar aanwaaien. Ook afgelopen jaar heeft auto verkopend Nederland de twijfelachtige eer van minst betrouwbaar beroep gekregen. En eigenlijk komt dat omdat we het hoge 'Dennis van de Ven gehalte van de gemiddelde autoverkoper maar al te goed herkennen.

Omdat ik zelf op zoek ben naar een nieuwe auto heb ik aflopen week enkele dealerbedrijven bezocht. Tot mijn verbazing duurt het meestal niet snel voordat de eerste 'Dennis van de Ven' op me afstapt. Opmerkingen als; zal ik er een strik om doen (terwijl ik net 2 sec. bij de auto stond)? Dat is hem hè... en deze auto mag voor een speciale prijs weg... volgden in een razendsnel tempo.

Waarom vraag ik me dan af?!?! Hoe komt het dat veel autoverkopers auto's met een waarde van ongeveer € 50.000,- afschilderen als het boeken van een goedkope vlucht ter waarde van € 25,-. Business of pleasure? Roken of niet Roken? Priority meneer? Als u nu beslist krijgt u 10% extra vroegboekkorting! In de showroom ging het afgelopen week niet anders; Zakelijk of privé meneer? Benzine of diesel? Heeft u een caravan? Als u vandaag beslist krijgt u het actiepakket gratis...

Uiteraard wil ik niet iedere autoverkoper over dezelfde kam scheren. Maar het is wat mij betreft meer een patroon dan een incident. Het probleem is echter dat de marges op de auto's flinterdun zijn geworden en dat je tegenwoordig blij mag zijn als je als dealerbedrijf € 500,- aan een transactie over kunt houden. Vanuit dat perspectief is het begrijpelijk dat het als een commodity good wordt gezien. Het duurt dan ook volgens mij niet lang meer voor we een op een parkeerplaats met een enorm hek rond een terrein auto's uitzoeken als op de vlooienmarkt. De noodzaak dwingt de dealers en importeurs om het beleid aan te passen. Tot die tijd is het echter wel zaak dat de autoverkopers zich gaan verdiepen in de klantwens in plaats van het oplepelen van productkenmerken. Het was dan ook een hele verademing toen ik tijdens mijn laatste bezoek deze vraag kreeg; Ik zie u kijken naar deze Audi A4, wat heeft u bewogen om vandaag naar de showroom te komen?... Vervolgens werd ik Dennis van de Ven en begon allerlei voordelen en productkenmerken van de A4 op te sommen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten