zondag 15 maart 2009

Hoe ga jij met Robo-klanten om?


Schrijf voor je verder gaat met lezen eens de drie meest voorkomende bezwaren op die je krijgt te horen van jouw prospects en/of klanten...
Waarschijnlijk heb je opgeschreven dat de klant al een leverancier heeft, of geen interesse heeft, of misschien zelfs geen tijd heeft voor jou lumineuze ideeën. Dit zijn echter allemaal voorgeprogrammeerde bezwaren van de klant. Ga jezelf maar eens na wat je tegen de energieverkoper zegt die tussen de soep en de aardappelen belt om een contractje in je maag te splitsen. Juist geen interesse! Bezwaren die automatisch opborrelen op het moment dat we denken dat de tegtenpartij iets wil slijten. Een negatief gevolg hiervan is dat je ook veel echte voordelen (zoals die van jouw bedrijf) mist. We horen ze gewoonweg niet uit zelfbescherming.
Aan ons als verkopende partij dus de uitdaging om ons te bewapenen tegen deze Robo-klanten met voorgeprogrammeerde volautomatische afwijzing. Hoe? Heel simpel. Doorbreek het automatische gedrag van de klant. Negeer het bezwaar volledig! Deze dooddoeners zijn toch niet positief om te buigen. En aangezien hij er niet bij nadenkt wat hij zegt, hoeven wij er ook geen aandacht aan te besteden. Veer lekker mee door te zeggen 'prima dat u de toegevoegde waarde van het product ziet!'of 'mooi, dan hoef ik niet meer uit te leggen hoe het werkt!' Of nog mooier: Ik heb geen interesse! Waarop u antwoord; meneer dat had ik ook helemaal niet verwacht, dat geven al mijn klanten in het begin aan! Op dat moment haal je de Robo-klant volledig uit zijn vaste patroon en heb je zijn aandacht te pakken. Vervolgens stel je de welbekende verdiepingsvraag en kan het verkoopgesprek beginnen. Met andere woorden; help de klant voelen dat hij van vlees en bloed is en niet van blik...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten