vrijdag 6 maart 2009

Top krant(enverkoper)


Twee weken geleden werd ik aangesproken in het centrum van Utrecht door een verkoper van NRC Next. Ik voelde de bui al hangen en hij stapte op mij af met de wel bekende vraag ' kan ik u blij maken met deze gratis krant?' Aangezien de krant wel lekker-weg-leest besloot ik om hem aan te nemen en het risico om in een verkoopgesprek verwikkeld te raken terwijl ik haastig onderweg was naar een klant voor lief te nemen. In plaats van allerlei overtuigingstrucjes uit de hoge hoed te toveren besloot de NRC Next verkoper geheel tegen mijn verwachtingen in het initiatief bij mij te laten. De enige vraag die hij stelde was; waar moet volgens u een goede krant aan voldoen? Kort gaf ik twee aspecten aan 1.) Overzichtelijk zodat ik makkelijk koppen kan snellen en 2.) Hij moet vooral op tjd bij mij op de mat liggen. Tot slot vroeg hij of ik carnaval ging vieren. Nee was mijn antwoord want ik ga op wintersport. Na snel uitwisselen van visitekaartjes gingen we ieder onze weg. Tijdens mijn skivakantie in Italië kreeg ik een sms-je van een voor mij onbekend telefoonnummer: Geachte heer Sewalt, ik wens u een hele fijne skivakantie en met veel zon en sneeuw uiteraard! Met vriendelijke groet Menno D........... van NRC Next. Gisteren belde hij mij en ik gaf direct zelf al aan dat ik hem het proefabonnenmet gun! Dit had ik namelijk absoluut niet verwacht van een krantenverkoper!


Menno weet dus hoe het contrastprincipe werkt. In het contrastprincipe weet je paradoxen aan te brengen in je verkoopverhaal. Dingen die eigenlijk niet kunnen zeg maar. Audi deed dit ook met de introductie van de nieuwe A4, groter maar lichter, sneller maar zuiniger. Aspecten waar je als consument niet omheen kunt. Dit soort verassende elementen zijn met name in deze minder florerende tijden van groot belang. Op deze manier laat je de klant immers je toegevoegde waarde ten opzichte van al die andere aanbieders zien. En het mooie is, je krijgt hierdoor het maximale vertrouwen van de klant. Welke contrasten breng jij aan in je verkoopverhaal?...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten